Плоть, кров та дзеркала: ретроспектива Аніша Капура у Флоренції
HIS
У Fondazione Palazzo Strozzi у Флоренції відбувається одна з найбільших виставок індійсько-британського художника Аніша Капура, який перевернув уявлення про сучасну скульптуру. Куратор Артуро Галансіно у проєкті "Untrue Unreal" зібрав увесь спектр робіт автора, від монументальних інсталяцій до невеликих творів, що вступають у діалог з ренесансною архітектурою палаццо Строцці.
У фокусі уваги автора — роздуми про двоїстість тіла і розуму, природного і штучного. Художник запрошує разом досліджувати світ, ставлячи все під сумнів. Ретроспектива охоплює як ранні роботи Капура, так і недавні об'єкти, включно з тими, що були створені спеціально для експозиції. Всі вони спотворюють звичне сприйняття простору, часу і світла і демонструють віртуозне володіння найрізноманітнішими матеріалами і техніками: геометричні форми протиставляються біоморфним об'єктам, гладенькі поверхні — складним фактурам, а реальність виявляється ілюзією, з якої потрібно знайти вихід.
Виставка в палаццо Строцці дає можливість познайомитися з творчістю художника у всіх його проявах і дисонансах, побачити силу, крихкість, ефемерність і таємничість його робіт: простір в інсталяціях змінює форми й обманює глядачів, не даючи змоги їм довіряти своїм почуттям.
Аніш Капур. Svayambhu, 2007. ©Anish Kapoor. All Rights Reserved SIAE, 2023.
Пігмент, камінь, сталь, віск і силікон — лише деякі з матеріалів, з якими працює скульптор. У процесі множинних трансформацій і маніпуляцій вони втрачають звичні матеріальні властивості і набувають нових — так Капур відкриває двері у власне царство неможливого. Колір у його руках — ще один інструмент, що створює особливий вимір для сприйняття.
Аніш Капур. Svayambhu, 2007. ©Anish Kapoor. All Rights Reserved SIAE, 2023.
Аніш Капур. Endless Column, 1992. ©Anish Kapoor. All Rights Reserved SIAE, 2023.
У центрі внутрішнього двору палаццо з'явилася інсталяція "Void Pavilion VII", простір, що є одночасно відправним і кінцевим пунктом візиту. При вході відвідувачі мають пройти через кілька пустот, які запрошують у медитативну подорож. Слідом розташована культова робота "Svayambhu" — дорога з криваво-червоного воску, вписана в архітектурне оточення. Вона представлена в палаццо в діалозі зі скульптурою "Endless Column", яка відсилає до однойменної роботи Бранкузі. Скульптура Капура, пофарбована в чистий червоний, пробиває стелю, перетворюючись на сходи між землею і небом.
Аніш Капур. To Reflect an Intimate Part of the Red, 1981. © Anish Kapoor. All rights reserved SIAE, 2023.
"Плоть і кров" — ще одна фундаментальна тема творчості художника. Окрему кімнату відведено предметам, у яких він досліджує тіло й тілесність: тут представлено скульптуру "A Blackish Fluid Excavation" і чуттєві та лячні роботи з силікону, текучі маси, що наче пульсують і оживають у просторі.
Зліва: Аніш Капур, Three Days of Mourning, 2016. Справа: Аніш Капур. A Blackish Fluid Excavation, 2018. ©Anish Kapoor. All Rights Reserved SIAE, 2023.
Роздуми про межі візуального сприйняття привели до створення дзеркальних скульптур, таких як "Vertigo", "Mirror" і "Newborn". Ідеально гладкі поверхні спотворюють простір, створюючи відчуття нереальності та втягуючи глядачів у нескінченний лабіринт відображень.
Аніш Капур. Newborn, 2019. ©Anish Kapoor. All Rights Reserved SIAE, 2023.
Аніш Капур. Angel, 1990. All Rights Reserved SIAE, 2023.
Робота "Non-Object Black" покрита пігментом, здатним поглинати понад 99,9% світла. З його допомогою Капур кидає виклик самій ідеї фізичної відчутності — форма, здається, затягує в порожнечу і не існує як матеріальний об'єкт. Цей експеримент продовжується в "Gathering Clouds", увігнутих монохромних панно, що ніби поглинають простір навколо себе.
Аніш Капур. Newborn, 2019. All Rights Reserved SIAE, 2023.
Експозицію завершує робота "Angel" 1990 року: це камені, вкриті шарами берлінської блакиті. Масивність предметів вступає в протиріччя з їхнім ефемерним виглядом: здається, на камені перетворилися згущені хмари і шматочки неба. Капур використовує їхню гіперматеріальність, щоб передати відчуття таємниці, що відповідає амбітному завданню відобразити злиття протилежностей.
Експозиція Аніша Капура "Untrue Unreal" у Fondazione Palazzo Strozzi триватиме до 4 лютого 2024 року.
Аніш Капур. Non-Object Black, 2015. © Anish Kapoor. All rights reserved SIAE, 2023.
Фото: Ela Bialkowska, надані Fondazione Palazzo Strozzi
-
Українське 'Джерело' в Нью-Йорку: колекційний дизайн на виставці Salon Art + Design
Событие -
IDS Toronto 2025: найочікуваніша інтер'єрна подія Канади
Событие -
Призматичний синій павільйон на Венеційській бієнале: мистецтво сучасності на тлі історії
Дизайн в путешествиях -
Panoptikum Collections на Maison et Objet: сила українського колекційного дизайну
Событие -
DVRZ Design Days: Огляд Днів українського дизайну
Событие -
Перша бібліотека українських матеріалів відкриється в Києві під час ДВРЗ Design Days
-
Конференція з інклюзивного дизайну пройде в рамках ДВРЗ Design Days в "АГРОМАТ"
Событие -
Kyiv Design Week 2024: реєстрацію учасників відкрито
Событие -
Chia-Chair: крісло-грядка для вирощування рослин
Идея -
Другий Тиждень українського дизайну та інновацій: результати та підсумки
Событие
Перший міжнародний фестиваль фотографії Street Art Photo 2017: Марсель Штайнер, «Київ <-> Цюріх. Сприйняття»
Киев, Національний історико-архітектурний музей «Київська фортеця» (м. Київ, вул. Госпітальна, 24а)
16 июня 2017, 16:00