Дослідниця дизайну та ідеологиня ДВРЗ Design Days Лариса Цибіна про програму другого сезону, творчість під час війни та нові горизонти
HIS
ДВРЗ Design Days — одна з найвагоміших подій для українського дизайну, яка цього року відбудеться з 22 по 25 серпня одразу в кількох промислових зонах Києва. Цього сезону подія об’єднає експозиції, виставки, інтерактивні зони, освітні лекторії, майстер-класи, фудкорти та навіть музичну програму. Лариса Цибіна, дослідниця дизайну та ідеологиня ДВРЗ Design Days, розповідає про основну тему цьогорічного фестивалю «Нині» або NOW. Вона пояснює, як сучасні українські дизайнери адаптуються до складних умов війни та як ця подія допомагає розвивати українську дизайн-спільноту у надзвичайний час.
Ларисо, розкажіть детальніше про тему цього сезону ДВРЗ Design Days: який основний задум та ціль теми «Нині» або NOW?
Через тему другого ДВРЗ Design Days «Нині» або NOW, ми хочемо привернути увагу до нових принципів та методів дизайну, які сформувались в Україні у надскладних умовах виробництва, в якому стані сьогодні знаходиться українська дизайн-спільнота та українці загалом. Питаючи «Які ми є сьогодні?» ми порушуємо діалог щодо нашого життя у воєнний час.
Також тема описує в широкому сенсі ті об'єкти, що були створені в Україні саме в ці катастрофічні часи. У кожного дизайнера, кожного бренду об'єкти та акценти різні, проте обов'язково покликані вирішити споживацький запит. Мова про локального споживача, українця. Все для того, щоб зробити його світ кращим навіть в ті часи, коли його руйнують вороги.
Лариса Цибіна
Як, на вашу думку, війна та постійні труднощі, пов'язані з нею, вплинули на розвиток українського дизайну?
Розвиток українського дизайну і до війни відбувався дуже фрагментовано та повільно. Ми не мали підтримки з боку держави, з боку фондів, які могли б опікуватися цією сферою. Дизайн сприймають як дисципліну, що обслуговує бізнес, а значить вона фінансово забезпечена. Ми розуміємо цю проблему, тому намагаємося нагадати про наших дизайнерів саме через такі події, як ДВРЗ Design Days. Ця подія 一 не ярмарковий формат. Ми створюємо більше дослідницьку та аналітичну платформу, де дизайнери можуть не тільки показати свої продукти, а ще й обмінятися досвідом, знаннями та навичками.
Які переваги та виклики постають перед українськими дизайнерами у порівнянні з європейськими колегами?
Я б не хотіла порівнювати українців з іншим світом. Ми знаходимося в дуже різних умовах. Як у буденному житті, так і у творчих чи робочих можливостях. Хочу, щоб ми говорили самі про себе і розуміли, що можемо робити зараз. Тема цьогорічного фестивалю «Нині» або NOW має пряму асоціацію з буденністю українців. Відображає те, чим насправді ми живемо: матеріали, естетика та дух виробів 一 це про нас тут і зараз. Наші внутрішні коди, що втілюються в дизайн об'єктів.
Бельгійський галерист Жан-Франсуа Деклерк буде куратором одного з напрямів. Як ви думаєте, як його участь вплине на захід в цілому?
Ми щиро вдячні відомому бельгійському галеристу, колекціонеру та організатору виставок сучасного функціонального мистецтва в Парижі та Мілані, що цього року він погодився бути куратором і наживо працювати з українськими дизайн-артом.
Я сподіваюся, що Жан-Франсуа буде зі щирістю, відвертістю та високим рівнем емпатії оцінювати роботи українського функціонального мистецтва, які обирає для експозиції. Ми будемо раді почути його поради та коментарі щодо розвитку дизайн-арту в Україні та поза її межами.
Співпраця з галеристом має для нас велику цінність. Адже через його роботу в Україні міжнародна спільнота матиме новий погляд на наше мистецтво 一 погляд зсередини. Жан-Франсуа доторкнеться до сучасного світу українців, відчує його на собі та поділиться відгуками в мирних європейських спільнотах.
Замість однієї, ДВРЗ Design Days цього сезону матиме чотири локації. Чому ви вирішили «розширити географію»події? Та про які нові місця йде мова?
Так, у цьому році ми вирішили масштабуватися. Досвід першого сезону показав, що нам треба більше площі, тому в нас з'явилося більше локацій.
Ми вирішили сегментувати один напрям мислення від іншого, тобто в нас не перемішується, а окреслюються роботи, що будуть представлені в експозиціях. Цьогоріч ми даємо чітке розуміння кожного напряму в дизайні побутово-житлового об'єкта. Наприклад, дизайн-арт на одному майданчику, промисловий дизайн на іншому.
Уже зараз цей формат має такий високий ступінь довіри від професіоналів та, сподіваюся, від публіки, що ми відчуваємо необхідність розширюватися. Це дасть можливість краще показати кожну роботу та представити кожного дизайнера.
Які заходи заплановані та на яких локаціях?
Як я вже згадала, програма фестивалю буде проходити на чотирьох майданчиках: двох виставкових та двох просвітницьких. Виставкові експозиції будуть представлені Галереї Panoptikum на ДВРЗ та в КультМотиві на Подолі.
Інші дві локації 一 просвітницькі. На території простору «BUDZIRKA» відкриється Бібліотека українських матеріалів та буде лекційна програма, що складатиметься з кількох блоків. Ми поговоримо про новий домашній ландшафт українського середовища. Також приділимо увагу темі усвідомленої ідентичності.
Друга просвітницька локація 一 це простір нашого інституційного партнера «Агромат» у Святошинському районі. Там ми проведемо конференцію з питань інклюзивності простору «Як дизайн допомагає змінювати світ на краще». Для українських міст це питання вкрай важливе сьогодні та буде зберігати актуальність протягом десятиліть. Тому нам необхідно вже зараз створювати комфортне середовище для людей, що мають додаткові потреби.
Яку роль, на вашу думку, грають такі події як ДВРЗ Design Days у зміцненні міжнародних зв'язків? Наскільки це важливо для української дизайн-спільноти?
Звісно, для української дизайн-спільноти важливо відчувати, що ми своїм локальним меседжем приєднуємось до світової мови дизайну. Проте, в рамках ДВРЗ Design Days, ми не ставимо собі це за мету. Ми б хотіли, щоб європейська публіка відвідала цю подію, але вочевидь у воєнні часи це досить складно. Саме тому ми запросили іноземних гостей 一 Жана-Франсуа Деклерка та іншу спеціальну гостю та куратора, яка стане сюрпризом для наших відвідувачів і учасників. Маємо надію, що через їхній досвід участі у нашій події європейська спільнота дізнається більше про сьогодення України.
Яким ви бачите майбутнє ДВРЗ Design Days? Які ваші амбіції та плани на майбутні сезони?
Дякую за чудове питання! Так, ми мріємо, і мрії наші амбіційні. Що б хотілося? По-перше, щоб на ДВРЗ ставало більше українського дизайнерського продукту, саме сучасного 一 від дизайнерів-професіоналів. Прагнемо працювати з освітою та студентами. Створювати спеціальні секції, де студенти змогли б проявляти себе, вчитися та виражати свої думки, тому що вони майбутня креативна спільнота України.
Також ми б хотіли, щоб на базі ДВРЗ Design Days створювались нові співпраці між дизайнерами. Це своєю чергою призвело б до народження великої спільноти, де кожен міг би знайти для себе щось корисне, нове. Хочемо, щоб майстерні трансформувались в дослідницькі майданчики, це дуже сильно може вплинути на культуру дизайну загалом.
Хочемо, щоб на базі нашої ініціативи був створений дослідницький майданчик, який буде наповнений технологічним обладнанням і новітніми можливостями. Це дасть змогу працювати з українським матеріалом, з формотворчістю більш сміливо, адже ми мали б свою лабораторію дизайну.