Новинка від ArtHuss: практичний порадник з вибору меблів “Посібник з меблювання”
Анастасия Белогривцева
Видавництво ArtHuss видало чергову книгу з дизайну. Цього разу це книга Фріди Рамстед "Посібник з меблювання". "Мистецтво затишку" — практичний порадник з вибору комфортних меблів, що допоможе читачам самостійно підбирати меблі відповідно до фізіологічних та естетичних потреб. У цій книзі немає привабливих фото інтер’єрів, зате є схеми, креслення та ілюстрації розміщення меблів. Ця книга навчає принципам та стратегіям проєктування простору, тож читачі зможуть адаптувати ці базові знання до свого конкретного інтер’єру. Один з розділів посібника ми публікуємо для вас з дозволу видавництва.
Нові меблі короля
Скандинавський дизайн здавна відстоює принцип «форма слідує за функцією». Нас знають у всьому світі завдяки поєднанню естетики, ергономіки, професіоналізму та безкомпромісних технологій проєктування. Утім, будьмо чесними. Чи це й досі так? А надто, якщо поглянути на те, які меблі ми сьогодні купуємо найчастіше та які моделі меблів найбільше висвітлюють у каталогах і ЗМІ. Ніхто, мабуть, не заперечуватиме, що за останні десятиліття інтерес до дизайну інтер’єру й бажання інвестувати в оселю неймовірно зросли, але чи встигають за цими тенденціями наші знання? Чи ми й досі розуміємо функції меблів і їхню якість? Чи, бува, наші судження чимраз частіше хибні?
Віндзорівський стілець в чотирьох дизайнах з чотирма різними акцентами.
1. Класичний (зручний)
2. Артистичний (скульптурний)
3. Концептуальний (експериментальний)
4. Комерційний (раціоналізований)
Комфорт, мистецтво, концепт чи дійна корова? Хай як дивно це прозвучить, але не завжди можна напевне сказати, що стілець — це стілець, чи що його взагалі проєктували для сидіння. Форми та пропорції сучасних меблів визначають багато інших рушійних сил і цілей. Деякі стільці мають радше вигляд скульптур чи мистецьких об’єктів, аніж меблів для сидіння, тоді як інші з’являються в результаті концептуального експерименту проєктувальників і виробників, які прагнули насамперед заявити про свій бренд. А не думали про ваш комфорт.
Деякі меблі розробляють як маркетингові вироби або гуртові товари, наприклад, стільці, тому що їх часто продають комплектом. Постачальник, найімовірніше, продасть клієнтові не один стілець, а цілий комплект. А як пощастить, то, може, вмовить придбати стіл, а до нього ще й лампу? Аж тут потенційний прибуток (і відсоткові ставки на розстрочку, у яку часто купують такі товари) зростає настільки, що один покупець, котрий прийшов по стілець, може вплинути не лише на денний виторг, а й на річний дохід, якщо таких клієнтів буде чимало. Виникає спокуса пожертвувати ергономікою та пропорціями людини задля більшого прибутку чи естетики.
Я наголошу тут на тому, що не завжди постає вибір «або/або». Форма й функція не завжди суперечать одна одній, а вміння їх поєднувати — це основа професійності дизайнера. Однак комфорт на диво часто відходить на другий план. Можливо, тому, що керівні посади обіймають не проєктувальники меблів, а фахівці з продажів чи економісти, або найкращі маркетологи й стратеги, а не найкращі теслі.
Якщо спробувати спершу посидіти на меблях у магазині, а не просто замовити через інтернет, вас це може дещо зорієнтувати, однак більшість стільців здаються цілком нормальними, коли на них сидіти недовго. Під цим, мабуть, може підписатися кожен, хто ходив у гори, — іноді навіть твердий камінь здається несподівано зручним.
Зазвичай лише після тривалого часу користування стільцем ми помічаємо його вади. Недоліки конструкції, що відчуває тіло після кількох годин користування, та інші важливі особливості, про які вартувало б, мабуть, подумати, перш ніж замовляти ще п’ять таких самих, та ще й чекати доставки не один тиждень. До меблів, які виробляють для публічного простору, висувають чимало суворих вимог, утім безліч виробів приватного користування раціоналізували так, що їх узагалі годі назвати меблями. Якось я почула порівняння цього явища з випічкою хліба. Зовнішність часто буває оманливою.
Що більше ви знатимете про основні структурні частини стільців, то частіше помічатимете, як часто задля мистецтва й концептуальності, — а насамперед комерційності, — жертвують комфортом.
Поняття якості меблів Що взагалі визначає якість меблів, окрім їхньої естетичної цінності? Ось кілька важливих моментів, які слід мати на увазі, перш ніж ми заглибимося в анатомію меблів і проаналізуємо їхні складові.
Споживча вартість
Наскільки меблі практичні? Чи можна використовувати їх для визначених потреб? Меблі, які продають нам сьогодні, мають різну споживчу вартість. Меблі часто мають привабливий вигляд, але далеко не всі вони відповідають своїм функціям.
Поріг оригінальності
Я десь читала, що поезія ручної праці не менш важлива за чудеса нових технологій. І я не можу підібрати кращих слів, коли йдеться про визначення оригінальності меблів. Геніальність дизайну визначають не оздоби, а деталі, які вирізняють його з безлічі інших.
Мета й контекст
Чи відповідає форма меблів тій меті, заради якої ви їх купуєте? Розгляньмо класичний стільчик з кав’ярні. Він зібраний з дотриманням суворих вимог виробництва й має багато особливостей, надзвичайно важливих у ресторанному бізнесі. Цей стілець невеличкий, тому ви можете посадити багатьох гостей у маленькій залі, а мала вага дає змогу за потреби швидко його переставити. Однак його зручність не оптимальна з точки зору сучасних знань про ергономіку й сидіння. У кав’ярні це й неважливо, бо власникові вигідно, коли гості не затримуються. Та коли такі моделі стільців стають модними в сучасних оселях, це божевілля. Адже важливе тут зовсім інше: зручно сидіти тривалий час і влаштовувати довгі посиденьки. Якщо меблі вирвати з первісного контексту, проблеми часто виникають через новий контекст, у якому вони опинилися, а не через самі меблі.
Міцність
Як добре меблі витримують зношування, якщо їх використовувати щодня? Деякі виробники проводять випробування та оцінюють терміни експлуатації, щоб відтак пропонувати гарантії, які ґрунтуються на певній кількості років звичайного використання. Інші виробники про це мовчать, сподіваючись, що ви не запитаєте.
Екологічність
Як та де виробили меблі? Які матеріали використовували та як їх транспортували? Як це вплинуло на природні ресурси й на тих, хто працює в ланцюжку виробництва?
Безпека
Чи можна вважати меблі безпечними? Чи для всіх? Чи є в їхній конструкції вади або слабкі місця, які можуть зашкодити людині або іншим об’єктам? Безпечність меблів у різних країнах визначають по-різному, але якщо замовляти меблі з іншого континенту, про це дуже легко забути.
Правильні матеріали й виробництво
Сьогодні в меблевій галузі багато говорять про екологічність, але найчастіше, коли йдеться про сировину для виробництва, тобто про матеріали та способи їх обробки. Про оригінальність виробництва або нюанси дизайну згадують рідше. Хоча зручність і дизайн мають такий самий вплив на те, як довго ми можемо й насамперед хочемо зберігати певний предмет меблів. У цій царині є що дослідити й з чого дивуватися. Тому я наважуся пообіцяти вам, що ви поглянете на меблі по-новому, коли дочитаєте цю книжку.
А якби ми писали відгуки на автомобілі так, як у пресі описують меблі? «Виробник Х презентував новий транспортний засіб, який можна придбати у десяти різних кольорах. Елегантний кузов виконаний за взірцем природи». А що далі? Як у ньому їздити? Яка його максимальна швидкість і технічні характеристики? Що ховається під капотом, чи є щось унікальне або інноваційне в самій конструкції? Що виробникові вдалося, а що ні?
Неможливо уявити, що автожурналіст не ставитиме технічних запитань після презентації нової моделі машини. Однак, коли ЗМІ висвітлюють дизайн інтер’єру, рідко можна почути щось, окрім суб’єктивних суджень про естетичні властивості нових меблів або припущень, чим надихався проєктувальник. Хоча деякі ексклюзивні меблі й лампи нині можуть коштувати, як авто. А використовуємо ми їх щодня так само часто, якщо не частіше.
Не все на меблевому ринку виробляють однаково відповідально та якісно. І роблять це навмисно. Деякі виробники йдуть манівцями, щоб знизити ціну, і вміло приховують недоліки, що ускладнює нам ухвалення рішення при купівлі. Від нас, покупців, також сподіваються, що ми знатимемо, як найкраще поєднати різні елементи, але ж це непроста наука, і, щоб стати фахівцем з дизайну інтер’єрів у Швеції, треба провчитися не один рік. Тому, коли наші меблі привезуть, ми, ймовірно, матимемо клопіт. Виявиться, що, те, на що ми чекали кілька тижнів, зовсім не пасує до інших наших меблів. Однак про це сьогодні рідко говорять, показуючи нам гарні інтер’єри. Навіть коли камера знімає відверті вади (коли таке стається, це просто не коментують). Тому ми копіюємо ці хиби і, розчарувавшись, замінюємо меблі передчасно, задовго до закінчення фактичного терміну експлуатації. Що ж, гадаю ви починаєте розуміти мій розпач. Чому ж ми тоді не вимагаємо більше від тих, хто розповідає нам про дизайн інтер’єрів? Адже вони мають не просто описати вигляд меблів і підказати, де їх можна купити.
Якщо ви хочете освіжити інтер’єр вдома, “Посібник з меблювання” стане надійним інструментом та помічником для цього. Видання буде корисним як і новачкам, так і упорядкованим ресурсом для досвідченого дизайнера.
“Посібник з меблювання” можна придбати за посиланням: https://www.arthuss.com.ua/shop/posibnyk-z-meblyuvannya