Навіщо нам предметний та промисловий дизайн: головні думки з Creative Economy Day
HIS
6 грудня Creative Economy Day зібрав найвпливовіших людей креативної економіки у Львові, щоб об’єднати людей, які створюють бізнес з дизайну і за допомогою дизайну покращують свій бізнес. У трьох тематичних блоках — Комерційна цінність дизайну, Еволюція бізнесу в дизайні (кейси), За яких умов дизайн в Україні може стати бізнесом виступали спікери з України, Бельгії, Великої Британії.
Тематично подія сфокусована на предметному і промисловому дизайні. У конференції взяло участь понад 150 осіб. Серед них предметні дизайнери, представники креативних агенцій, менеджери з розробки продуктів та виробничих компаній, що спеціалізуються на промисловому дизайні. Захід організовано Центром інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові, щоб допомогти бізнесу знайти ефективні бізнес-моделі, підсилити капіталізацію, застосування ноу-хау, зрозуміти, як працювати в екосистемі зі здоровою конкуренцією.
Світовий досвід демонструє пряму залежність економічних показників від використання компаніями дизайн-підходу: чим раніше застосовується дизайн у розвитку продукту, тим більший дохід отримує компанія. Наприклад, у 2016 році дизайн приніс 7% від загального ВВП країни Великобританії, а це £85.2 млрд фунтів стерлінгів.
За словами організаторів, екосистема креативних індустрій розвивається поступово. Сьогодні потреба бізнесу — це дизайн, а дизайну — стати бізнесом. Віримо, що і в Україні є багато дизайнерів і бізнесів, які готові створювати вартісні речі на міжнародному рівні. Тому ми продовжуємо говорити про предметний дизайн і ключова тема цього року — Дизайн як бізнес та дизайн для бізнесу. Дизайн має працювати як бізнес і бізнес має розуміти і усвідомлювати цінність дизайну і залучати його на всіх етапах і бізнес-процесах. Бачимо великий потенціал у комерціалізації дизайну в тому числі через налагодження партнерств та співпарці між дизайнерами та виробниками. Ми також віримо в цінність дизайну так як саме дизайн створює додану вартість для виробників.
Ярослав Белінський — графічний дизайнер, спеціаліст з брендингу та візуальних комунікацій, засновник та голова Асоціації Design4Ukraine.
Цього року світ відзначає сто років дизайну Баугауз. У маніфесті школи її засновник визначив ключові ознаки дизайну: простота, мультифункціональність, ощадливість у використанні простору, матеріалів, часу і грошей. Цю тезу сформували сто років тому, та вона актуальна і досі. Великі компанії, корпорації, підприємства формують свої бізнес-моделі використовуючи принципи сталого виробництва і циркулярної економіки. В Україні дизайн відроджується і займає вагоме місце серед 12 креативних індустрій.
Ендрю Волтерс (Keynote speaker) — директор з досліджень в Міжнародному центрі дизайну та досліджень (PDR), професор з дизайну орієнтованго на споживача в Університеті Cardiff Metropolitan (Великобританія). Вже 19 років займається дослідженнями в сфері дизайну і його впровадженням в компаніях, щоб покращити інноваційність та конкурентоспроможність продукту. Впроваджував дизайн-підходи в компаніях-виробниках мотоциклетного одягу і спорядження, човнобудівних компаніях тощо.
Дизайн — це креативний підхід до вирішення проблем, який починається з аналізу потреб користувачів та залучає користувачів до спільного створення, розробки та тестування рішень.
Можна означити чотири етапи впровадження дизайну за схемою Данської драбини дизайну (Danish Design Ladder):
- Відсутність дизайну (No Design)
- Дизайн для надання форми (Design as form-giving)
- Дизaйн як процес (Design as process)
- Дизайн як стратегія (Design as strategy)
Зазвичай я говорю не з дизайнерами, а з людьми, які не дуже розуміють, що таке дизайн. Дизайн має багато різних значень для різних людей, професій, сфер діяльності: і не тільки те, як ми комунікуємо, як споживаємо продукт, який сервіс надаємо, а й залучення громадськості, соціальне вдосконалення та державні політики.
Дизайн — це постійні зміни, він враховує потреби людини і вирішує їх. Будь-яке дизайнерське рішення неможливе без дослідження навіщо і для кого ми це робимо. Тому потрібно аналізувати технології, потреби суспільства, потреби споживача.
Якщо дизайн працює, то це допомагає компаніям та організаціям здійснювати інновації у роботі зі споживачами продуктів і послуг, партнерами та іншими заінтересованими сторонами бути інноваційними і конкурентними на ринку.
Марта Кобринович — співавторка дослідження «Дослідження ринку предметного дизайну в Україні», аналітикиня в агенції економічного розвитку PPV Knowledge Networks презентувала результати дослідження з акцентом на тому, скільки приносить предметний дизайн в економіку країни, які є стандарти і критерії якості роботи предметного дизайнера, де навчатися , місце предметного дизайну в екосистемі креативних індустрій. Перше подібне дослідження проводили у 2017 році, друге у 2019.
Ключові спостереження і висновки дослідження:
- Як і два роки тому, ринок предметного дизайну в Україні досі перебуває на початковій фазі свого розвитку, проте показує ознаки зростання. Найшвидше розвиваються профільні дизайн-агенції (компанії), вони є й найбільш стійкими до нестабільності та негативних явищ ринку. На противагу, дизайнери-фрілансери зростають найповільніше, навіть, стикаються зі спадом свого бізнесу.
- Ринок предметного дизайну досі орієнтований на внутрішнього споживача, дві третини опитаних дизайнерів працюють тільки з українськими клієнтами. Тільки 18% респондентів мають справу з іноземними ринками.
- Дизайнери відзначають, що екосистема підтримки ринку досі слабка, бракує спеціальних програм, які б допомогли їм втілити свої задуми. Водночас дизайнери не часто використовують такі інструменти як залучення інвестицій чи грантові можливості від фондів й інших організацій.
- Ринок предметного дизайну більше потребує готових рішенням від ідеї до фінального продукту ніж окремі послуги. Так само рівень затребуваності готових проєктів предметного дизайну є вищим, ніж на ринку дизайну в Україні загалом. Виробники, що використовують предметний дизайн, визнають цінність дизайну, але сприймають його тільки як підхід до розробки продукту. Натомість дизайн як спосіб організації роботи чи окремий бізнес-процес наразі ігнорується.
- Неякісна профільна освіта та брак технічної бази – основні фактори, які, на думку учасників дослідження, стримують розвиток ринку. Натомість, збільшення кількості замовлень від клієнтів та професійне зростання завдяки якісній спеціалізованій освіті – головні умови розвитку ринку предметного дизайну в Україні.
Конференцію Creative Economy Day організовує Центр інформаційної підтримки бізнесу у м. Львові, заснований на базі агенції економічного розвитку PPV Knowledge Networks за підтримки ЄБРР в рамках ініціативи #EU4Business Європейського Союзу. Вже три роки подія об’єднує та підтримує українське підприємництво у сфері креативної економіки. Вона збирає тих, хто відчуває необхідність створювати щось нове і прагне робити це на світовому рівні. Попередні конференції відбулись у 2017 та 2018 роках щоб сприяти діалогу виробників та промислових дизайнерів.
Фото: Назар Пархомик
- Ищу идею Little Soul: львівський інтер’єр на 48 кв.метрах від студії MOC_IN Квартира "Little Soul" – це доказ того, що навіть у невеликому просторі можна створити житло, яке вражає елегантністю, продуманістю та сучасністю. Авторка проєкту Василина Черняєва, дизайнерка інтер’єру та засновниця студії MOC_IN, реалізувала цей проєкт у одному з сучасних житлових комплексів Львова, перетворивши квартиру площею 48 м² на приклад гармонійного поєднання функціональності, комфорту та вишуканого дизайну.
-
ARCHMEETING у Львові: успіх міста. Роль архітектури та дизайну
Радимо відвідати - Ищу идею Відновлення спадщини: проєкт SMART25 як симбіоз історії та сучасності Уявіть собі простір, який поєднує в собі дух минулого та сучасну функціональність — саме таким є проект SMART25, створений командою студії Т17. Вони взяли на себе амбіційне завдання — перетворити родинне львівське житло, якому вже майже 100 років, на комфортну та сучасну оселю.
- Ищу идею Про баланс, пристрасть та ніжність: інтер'єр львівської квартири від студії Terra17 Команда дизайнерів Terra17 — Марта Терех, Марта Рошко та Андрій Дух — створила інтер'єр квартири площею 69 квадратів, де кожен метр відзначається своєю унікальністю. Їхній підхід підкреслює індивідуальність простору завдяки майстерному світловому дизайну та використанню якісних матеріалів.
- Ищу идею Львівська CUKIERNIA: відродження кондитерської легенди Проєкт CUKIERNIA — це трансформація легендарної львівської кондитерської, заснованої у 2000 році. Розташована на першому поверсі історичної будівлі в центрі міста, Cukiernia завоювала популярність завдяки аристократичному шарму та вишуканій якості десертів за старовинними рецептами. Свою роботу над проєктом команда YOD розпочали з пошуку нових значень та символів для Cukiernia. Для дизайнерів було важливо не лише оновити дизайн, а й переосмислити загальну концепцію, надати іконічному бренду свіжої енергії. Водночас було важливо зберегти ДНК цього місця, тонко визначивши неперервність традиції як одну з його ключових цінностей.
-
Інтер’єр дворівневої квартири у Львові від LTStudio
- Ищу идею Martins: спортивно-розважальний центр Leoland у Львові Leoland — це унікальний проєкт, що поєднує розвиток дітей, освіту та спорт. Над інтер'єрами просторів працювала архітектурна студія martins. Команда мала на меті створити місце сімейного тяжіння, що максимально відповідає актуальним запитам городян та духу часу. Концепція центру — edutainment (education (навчання) та entertainment (розвага)), що передбачає навчання та розвиток дітей та підлітків через активні розваги. Тим паче цьому сприяють масштаби центру Leoland: його загальна площа — 30 тисяч квадратних метрів.
- Ищу идею Проєкт квартири для молодої сім’ї у Львові: поєднання естетики та практичності У сучасному світі дизайн інтер'єру втілюється не лише для створення естетично привабливого простору, але й для забезпечення зручності та функціональності для мешканців. Це твердження стало ключовим принципом в проєкті квартири для молодої сім’ї у Львові, що складає 96 квадратних метрів. Дизайн цього простору, реалізований за ескізами фахівців LTStudio, був спроєктований з урахуванням зручності та комфорту родини, яка віддає перевагу функціональним та затишним просторам для щоденного використання.
- Ищу идею Пентхаус AV_PENT: концептуальний мінімалізм від myks architects У не так давно збудованому ЖК Avalon у Львові приховується справжній архітектурний шедевр – двохрівневий пентхаус, створений командою myks architects ще у 2019 році, але повністю реалізований лише у 2022. Про мінімалістьичний, але витончений інтер'єр, проєкт якого вже був відзначений нагородою The Very Best Of 2019, сьогодні піде мова.
- Ищу идею Львівська крихітка. Інтер'єр від LTStudio Важко повірити, але ця сучасна та стильна квартирка у центрі Львову, дісталася дизайнерам в настільки жалюгідному стані, що там навіть не було санвузла. Нині ж білосніжний інтер'єр дихає "скандинавською свіжістю" та радо зустрічає туристів.