Нова столиця Єгипту: місто майбутнього чи забаганка влади?
HIS
За 20 кілометрів від Каїра, між Суецьким каналом та Нілом, є місто. Його площа становить близько 700 кв. км, а населення може становити до 7 млн осіб. Так, все правильно, — "може", заселення міста має ось-ось розпочатися. Першими його жителями стануть держслужбовці та забезпечені верстви населення, адже саме для них будується нова адміністративна столиця Єгипту. Про проєкт міста НАС та його жителів сьогодні й піде мова.
Понад 6 років тому керівництво Єгипту прийняло рішення перенести адміністративну столицю з Каїра у нове місто — ультрасучасне, з просунутими «розумними» технологіями та блискучими хмарочосами. Тоді ж, у 2015, розраховуючи на допомогу від ОАЕ, вони заявили про старт його будівництва. Спочатку передбачалося, що будівельні роботи будуть завершені до 2020-21 рр., але через нестачу фінансування (Емірати не підтримали ініціативу) та пандемію COVID-2019 введення в експлуатацію багатьох об'єктів сильно затягнулося.
Фото: Khaled Desouki / AFP
За даними en.qantara.de, бюджет будівництва НАС (нова адміністративна столиця, іншої назви поки немає) складає $ 58 мільярдів. Першу половину витрат взяв на себе уряд Єгипту, ще $ 25 мільярдів склали позабюджетні інвестиції та іноземні позики. Головним ідеологом НАС вважається президент Єгипту — Абдул-Фаттах Ас-Сісі, який у 2013 році, бувши міністром оборони Єгипту, організував у країні військовий переворот.
Проєкт міста, над яким працювало єгипетське Міністерство житлового будівництва та бюро SOM (зокрема архітектори Філіп Енкіст, Даніель Рінгельстейн та Джордж Ефстатіто) вийшов досить масштабним та амбітним. Згідно з плануваннями SOM, нову столицю Єгипту розбили на кілька функціональних районів: адміністративний, діловий, культурний, інноваційний та житловий. За планами житловий район має складатися зі 100 кварталів, де основою кожного стане центральний публічний простір, навколо якого розташуються магазини, школи та релігійні будівлі. На думку архітекторів, подібна схема районних центрів дозволить децентралізувати столицю та поліпшити транспортну доступність.
«Місто майбутнього зміцнить і диверсифікує економічний потенціал Єгипту, створивши нові привабливі місця для життя та роботи», — розповідає про проєкт один з його авторів — Даніель Рінгельстейн.
Слова архітекторів звучать ніби чинно та правильно, проте єгиптяни та місцеві ЗМІ вбачають у цьому проєкті не турботу про жителів Каїру, а піклування про чиновників та військових. Перш за все через те, що житло у НАС для більшості єгиптян буде недоступним (вартість квартири з двома спальнями сягає $ 62 тисяч). Через це більшість службовців будуть змушені їздити на роботу зі старої столиці, тим самим створюючи пробки на дорогах.
Подейкують, що нинішня влада заручилася підтримкою багатих верств населення, тому й взялися будувати «по-богатому»: в планах уряду звести найбільший в Єгипті аеропорт, готелі «як в Дубаї», офісні центри, оперний театр, виставкові комплекси, розважальний кластер, а також хмарочос Oblisco Capitale, висотою 1000 метрів, що нагадуватиме традиційний єгипетський обеліск.
До речі, тут вже реалізовано будівлю парламенту, найбільшу в Єгипті мечеть Аль-Фаттах Аль-Алім (може вмістити близько 17 тис. осіб), найбільшу у світі православну церкву — коптський собор Різдва Христового та каркас Iconic Tower, висота котрої (385 метрів) вже свідчить про статус найвищої будівлі в Африці.
Парламент НАС. Фото: Ahmed Hasan / AFP
Мечеть Аль-Фаттах Аль-Алим. Фото: Mohamed el-Shahed / AFP
Собор Різдва Христового. Фото: Pedro Costa Gomes / AFP
Будівництво Iconic Tower та бізнес-центру НАС. Фото: Ahmed Hasan / AFP
Та у ході робіт виникає безліч проблем, найголовніша з яких — нестача коштів. Уряд продовжує звертатися до іноземних інвесторів, в першу чергу — до китайських компаній, але вони готові давати кредити тільки під закупівлю китайського обладнання та найми власних фахівців.
Навіщо взагалі влада країни задумала звести мегаполіс посеред пустелі? Кошти можна було б витратити на розв'язання численних проблем суспільства, серед яких безробіття, інфляція та бідність, або ж інвестувати у розвиток та модернізацію інфраструктури, що нині існує. За офіційною версією, нова столиця потрібна для того, щоб розвантажити Каїр, адже зараз в місті проживає понад 20 млн осіб і в найближчі десятиліття їх кількість подвоїться. Також, внаслідок створення сприятливого середовища для бізнесу, влада планує підіймати економіку країни, яка знаходиться в кризовому стані після революції 2011 року. Існує й альтернативна думка: панівна верхівка Єгипту у такий спосіб хоче увійти в історію та добряче нажитися на новій столиці. Багато експертів дивляться на «будівництво століття» вельми скептично. На їхню думку, місто буде не лише шалено дорогим для громадян, а й не виправдає усіх очікувань. Висуваються передбачення, що в «автоматизованих центрах управління, що контролюватимуть інфраструктуру та безпеку міста» вбачаються камери відеоспостереження на кожній розі та тотальне стеження за населенням.
-
Музей кераміки в Китаї: новий архітектурний шедевр від Kengo Kuma
Архитектура -
Katajanokan Laituri: найбільша дерев’яна будівля у Фінляндії як втілення сучасної архітектури
Архитектура -
Оглядова вежа у шведському заповіднику: поєднання архітектури та інженерного мистецтва
Архитектура -
Автостоянка майбутнього від Ateliers O-S Architectes
Архитектура -
Скляний торговий центр у Сеулі: редизайн від Heatherwick Studio
Архитектура -
Проєкт з благоустрою та озеленення територіх одеського ЖК від Bee Landscaping Bureau
-
8SUN RESORT: прихисток для закоханих від студії MAKHNO та SAI ARCHITECTS
Дизайн в путешествиях -
Комплекс соціального житла в Брукліні за проєктом Studio Libeskind
Архитектура -
ШІ за мотивами «Дюни»: Arrakis Palaces від дизайн-студії NK INTERIOR
Идея -
Будинок-теплиця в Сан-Мініато: сучасний приклад енергоефективності та інновацій
Идея